نوشته شده توسط : آزمایشگاه صبا بابل

آزمایش آنتی بادی آنتی اسمیت

این تست جهت تشخیص یا تفریق اختلالات خودایمنی و همچنین مانیتور کردن پیشرفت بیماری خودایمنی بکار می رود. آزمایش آنتی بادی آنتی اسمیت زمانی درخواست می گردد که تست ANA فرد مثبت باشد و یا زمانی که تظاهرات بالینی مانند اختلالات خودایمنی در فرد یافت شود کاربرد دارد.این آنتی‌بادی در بیماری مختلط بافت همبند در کسانی که علائم بیماری ‌های خودایمن همپوشان را نشان می‌دهند یافت میشود.(آزمایشگاه طرف قرارداد با بیمه نیرو مسلح)

آزمایش Anti-U1snRNP را باید فقط برای کسانیکه ANA آن ها مثبت باشد ولی بین SLE و بیماری مختلط بافت همبند مشکوک هستند انجام داد.اگر این تست هم مثبت باشد بیماری مختلط بافت همبند و اگر Anti-Sm مثبت باشد بیماری SLE خواهد بود.

Sm (اسمیت) یک ریبونوکلئوپروتئین هسته ای کوچک متشکل از چندین اتوآنتی ژن پروتئینی است. آنتی بادی های Sm برای بیماری لوپوس اریتماتوز اختصاصی هستند و تقریباً در ۳۰٪ از این بیماران وجود دارد. در بیماران مبتلا به لوپوس اریتماتوز، میزان آنتی بادی های ضد Sm با گذشت زمان نسبتاً ثابت باقی می ماند.(آزمایشگاه طرف قرارداد با بانک ملی) Sm یکی از ۴ آنتی ژنی است که معمولاً به آنتی ژنهای قابل استخراج (ENA) معروف هستند. سایر ENA‌ها عبارتند از:RNP ، SS-A/Ro و SS-B/La.

هر ENA از یک یا چند پروتئین مرتبط با RNA کوچک هسته ای تشکیل شده است. آنتی بادی های ENA در بیماران مبتلا به بیماری های بافت همبند (بیماری های روماتیسمی سیستمیک) از جمله لوپوس، بیماری بافت همبند مختلط، سندرم شوگرن، اسکلرودرما (اسکلروز سیستمیک) و پلی متیوزیت/درماتومیوزیت شایع است.

جزییات را در سایت آزمایشگاه صبا ملاحظه نمایید.



:: برچسب‌ها: Anti SM , آزمایش , اختلالات خودایمنی , پیشرفت بیماری خودایمنی ,
:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آزمایشگاه صبا بابل

آزمایش آلانین آمینوترانسفراز

آزمایش آلانین آمینوترانسفراز (Alanine aminotransferase, ALT)، اغلب برای بررسی بیماری‌های کبد انجام می‌شود که در گذشته با نام SGPT شناخته می‌شد. این آزمایش سطح آنزیم آلانین آمینوترانسفراز (ALT) خون را اندازه‌گیری می‌کند. این تست یک آزمایش مفید در جهت تشخیص آسیب‌های کبدی می‌باشد. علاوه بر این، پزشک تست ALT را به منظور ارزیابی پیشرفت روند درمان مشکلات کبدی نیز تجویز می‌نماید.(آزمایشگاه طرف قرارداد با بانک صادرات) در این موارد کاهش سطح ALT در مقایسه با مقادیر اولیه آن (قبل از درمان)، پیشرفت مراحل درمان و روند بهبودی آسیب کبدی فرد را نشان می‌هد. از دیگر موارد انجام آزمایش ALT، بررسی حملات قلبی است. در چنین شرایطی سطح ALT در خون بطور جزئی افزایش یافته و می‌تواند نشان دهنده آسیب به بافت ماهیچه اسکلتی قلب باشد.

پیش از این به ALT، سرم گلوتامیک پیروویک ترانس آمیناز (SGPT) میگفتند. مقدار این آنزیم در خون معمولاً اندک است. این تست معمولاً همراه تست‌های دیگری همچون AST، آلکالن فسفاتاز، لاکتات دهیدروژنار (LDH) و بیلی روبین درخواست می‌شود.(آزمایشگاه طرف قرارداد با بیمه نیرو مسلح عائله جانباز) ALT آنزیمی است که بیشتر در یاخته‌های کبد و کلیه یافت می‌شود؛ مقادیر بسیار کمتر آن نیز در قلب و عضلات پیدا می‌شود. در افراد سالم، سطح ALT در خون پایین است. زمانی که کبد آسیب دید، معمولاً قبل از آن که علائم بارزتر آسیب کبدی مانند زردی رخ دهد، ALT داخل جریان خون آزاد می‌شود. این امر ALT را یک آزمایش مفید برای تشخیص آسیب کبدی می‌سازد.

برای دیدن جزییات به سایت رسمی آزمایشگاه صبا مراجعه نمایید.



:: برچسب‌ها: آزمایش آلانین آمینوترانسفراز , آزمایش , ALT , بررسی بیماری‌های کبد ,
:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 آبان 1401 | نظرات ()